Data de înregistrare

Data de înregistrare este ziua lucrătoare stabilită de AGA pentru a stabili acționarii care vor beneficia de deciziile AGA. Numai acționarii înscriși în Registrul acționarilor pot beneficia de beneficii precum plata dividendului. Un acționar face parte din Registru numai dacă a achiziționat acțiuni cel târziu cu două zile înainte de data de înregistrare.


Cuponul

Cuponul este plata regulată a dobânzii obligațiunilor pe care o încasează investitorul pe durata vieții obligațiunii. Acesta reprezintă un procent din valoarea nominală a obligațiunii.


Convocatorul

Convocatorul este o scrisoare prin care conducerea unei societăți convoacă acționarii să participe la Adunarea Generală a Acționarilor, iar aceasta trebuie publicată în monitorul oficial și în cel puțin un ziar de circulație locală. În cadrul convocatorului trebuie precizate următoarele: unde și când are loc Adunarea Generală, cine are dreptul să participe, punctele de pe ordinea de zi, modalitățile de participare și de vot în cadrul Adunării și principalele drepturi pe care acționarii îndreptățiți le au.


Clientul

Clientul este orice persoană fizică sau juridică căreia o firmă de investiții sau o instituție de credit îi furnizează servicii de investiții sau servicii auxiliare.

  • Client de retail –  client care nu este client profesional.
  • Client profesional – este un client care are experiența, cunoștințele și competența necesare pentru a lua propriile decizii de investiții și pentru a evalua corect riscurile implicate. Pentru a fi considerat client profesional, clientul trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
    • Entitățile care trebuie autorizate sau reglementate pentru a opera pe piețele financiare. Lista următoare include toate entitățile autorizate care desfășoară activități caracteristice entităților menționate: entități autorizate în România sau într-un stat membru în temeiul unei directive, entități autorizate sau reglementate în România sau într-un stat membru fără raportare la o directivă și entități autorizate sau reglementate de o țară terță:
      • instituții de credit;
      • firme de investiții și S.S.I.F.;
      • alte instituții financiare autorizate sau reglementate;
      • societăți de asigurare;
      • organisme de plasament colectiv și societățile de administrare ale acestora;
      • fonduri de pensii și societățile de administrare ale acestora;
      • entități care efectuează tranzacții cu mărfuri și instrumente derivate pe acestea;
      • traderi;
      • alți investitori instituționali.
    • Marile întreprinderi care întrunesc două dintre următoarele criterii, la nivel individual:
      • totalul bilanțului: 20.000.000 EUR;
      • cifra de afaceri netă: 40.000.000 EUR;
      • fonduri proprii: 2.000.000 EUR.
    • Guvernele naționale și regionale, inclusiv organismele publice care gestionează datoria publică la nivel național sau regional, băncile centrale, instituțiile internaționale și supranaționale, precum Banca Mondială, Fondul Monetar Internațional, Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiții și alte organizații internaționale similare.
    • Alți investitori instituționali a căror activitate principală constă în investiții în instrumente financiare, inclusiv entitățile care se ocupă cu securizarea activelor sau alte operațiuni de finanțare.
  • Clienți care pot fi considerați profesionali la cerere:
    • Clienții, alții decât cei prevăzuți în Categoria de clienți încadrați drept profesionali, inclusiv organismele din sectorul public, autoritățile publice locale, municipalitățile și investitorii obișnuiți privați, pot, de asemenea, să renunțe la o parte din protecția conferită de normele de conduită profesională.
    • S.S.I.F. pot trata oricare dintre clienți drept client profesional, cu condiția respectării criteriilor relevante și procedurii prezentate în continuare.
    • Renunțarea la protecția permisă de normele standard de conduită profesională este considerată valabilă numai cu condiția ca o evaluare adecvată, efectuată de S.S.I.F., a competenței, experienței și cunoștințelor clientului să ofere o garanție rezonabilă, în lumina naturii tranzacțiilor sau serviciilor avute în vedere, că acesta este în măsură să ia decizii de investiții și să înțeleagă riscurile la care poate fi expus.
    • Criteriile de aptitudine aplicate administratorilor și directorilor entităților autorizate în temeiul directivelor din domeniul financiar pot fi considerate unul dintre mijloacele de evaluare a competenței și a cunoștințelor clientului. În cazul unei entități mici, evaluarea respectivă se referă la persoana autorizată să efectueze tranzacții în numele acesteia
    • În cadrul acestei evaluări, trebuie să fie îndeplinite cel puțin două dintre următoarele criterii:
      • clientul a efectuat în medie 10 tranzacții de o mărime semnificativă pe trimestru în ultimele 4 trimestre anterioare pe piața respectivă;
      • valoarea portofoliului de instrumente financiare al clientului, definit ca fiind compus din depozite bancare și instrumente financiare, depășește 500.000 EUR;
      • clientul activează de cel puțin un an sau a activat timp de cel puțin un an în sectorul financiar într-o poziție profesională care necesită o cunoaștere a tranzacțiilor sau a serviciilor în cauză.
  • Contraparte centrală–   o persoană juridică care se interpune între contrapărțile la contractele tranzacționate pe una sau mai multe piețe financiare, devenind astfel cumpărător pentru fiecare vânzător și vânzător pentru fiecare cumpărător.
  • Investitori calificați –  persoanele care, potrivit reglementărilor ASF:
    • se încadrează în categoria de clienți profesionali;
    • sunt tratate, la cerere, drept clienți profesionali sau sunt recunoscute drept contrapărți eligibile, cu excepția cazului în care au solicitat să nu fie tratate drept clienți profesionali. Firmele de investiții și instituțiile de credit informează emitentul, la cerere, cu privire la clasificarea lor, fără a aduce atingere legislației relevante privind protecția datelor.

Certificatele

Certificatele sunt instrumente financiare complexe și au la bază un activ-suport, adică un instrument financiar, un indice valutar sau bursier, un cupon al dobânzii, mărfuri sau combinații între aceste instrumente.  Acestea sunt emise de societăți de servicii de investiții financiare, de instituții de credit sau de alte firme de investiții și reprezintă obligații financiare ale emitentului față de investitor – deținătorul instrumentului. Având în vedere că la baza certificatelor stau diverse active financiare, prețul lor este direct influențat de prețul instrumentelor la care se raportează.

 


Bugetul personal

Bugetul personal monitorizează veniturile și cheltuielile. Realizarea unui buget personal ajută la o mai bună organizare și la o atenție mai mare la banii cheltuiți, împiedicând apariția datoriilor. De asemenea, acesta ajută la economisirea banilor.

 


Bursa de Valori București

Bursa de Valori București (BVB) este operatorul pieței de capital din România. Aceasta administrează Piața Reglementată și Sistemul Multilateral de Tranzacționare (SMT – piața AeRO). Piața primară este cea în cadrul căreia se tranzacționează titlurile nou emise, astfel realizându-se finanțarea agenților economici. Piața secundară este piața organizată care funcționează conform autorizării și sub supravegherea CNVM. În cadrul pieței secundare se operează tranzacții cu titlurile deja emise.

 


Bugetul de venituri și cheltuieli

Bugetul de venituri și cheltuieli este planul financiar al unei companii în care se realizează o estimare a veniturilor realizate de companie și a cheltuielilor pe care aceasta le are pe o anumită perioadă de timp. Bugetul poate fi de trei tipuri: echilibrat, deficitar sau poate fi caracterizat de un surplus.


Blue chip

Companiile denumite blue chip sunt companiile de top, care sunt cele mai stabile din piața de capital. Acestea vând, de obicei, servicii și produse cunoscute pentru performanțele financiare pozitive, chiar și în perioadele dificile. Printre criteriile de desemnare a companiilor blue chip se numără capitalizarea, lichiditatea, poziția pe piață și activitatea derulată.


Listarea tehnică

Listarea tehnică se realizează fie pe Piața Principală, caz în care e necesar un prospect, fie pe piața AeRO, situație în care e nevoie doar de un memorandum. În cazul listării tehnice nu are loc o ofertă în prealabil, fapt ce nu modifică structura acționariatului. Acest tip de listare are ca scop atragerea beneficiilor de a fi o companie listată la bursă și obținerea unei valori de piață favorabilă societății și acționarilor săi fondatori, care să permită atragerea de capital post-listare la costuri mai mici decât cele dinaintea listării.


Autoritatea de Supraveghere Financiară

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) asigură corectitudinea realizării tranzacțiilor din piața de capital. ASF autorizează, reglementează, supervizează și controlează participanții la piața de capital. Printre aceștia putem aminti: emitenții, intermediarii, societățile de servicii de investiții financiare, operatorii de piață, depozitarul central. Tot Autoritatea are obligația de a promova încrederea în piețele de capital și de a asigura protecția investitorilor și a operatorilor.


Oferta Publică Inițială

Oferta publică inițială are loc atunci când o companie nelistată oferă spre cumpărare acțiuni noi către investitori (ofertă publică inițială primară) sau când acționarii actuali decid să vândă o parte din acțiunile lor către public (ofertă publică inițială secundară). Ofertarea se face în baza unui Prospect de ofertă publică, care va fi elaborat în conformitate cu legislația națională și europeană în vigoare și aprobat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Aceasta este prima fază a listării la bursă, fiind urmată de admiterea efectivă la tranzacționare a instrumentului financiar.

Anunțul de ofertă publică este lansat de o persoană sau de un grup de persoane prin care se aduc la cunoștința publicului principalele informații privind condițiile ofertei publice de cumpărare/preluare, inclusiv cele referitoare la modalitățile prin care documentul de ofertă este disponibil publicului.