Bonul de consum

Ce este bonul de consum?

Bonul de consum este un document justificativ folosit pentru scăderea din gestiune a unor bunuri, pentru eliberarea din magazie a materialelor care vor intra în procesul de producție sau ca document justificativ în evidența magaziei.

Documentul este întocmit în două exemplare fie de către solicitant, fie de către entitate, respectiv departamentul care eliberează bonurile. Bonul de consum se poate întocmi și într-un singur exemplar, în condițiile aplicării metodei de calcul.

Cum este utilizat?

Bonul de consum este utilizat de persoanele autorizate care aprobă eliberarea din magazie a bunurilor care urmează să fie utilizate, de persoanele care eliberează acele bunuri și de către gestionari care semnează predare-primire, iar într-un final de departamentul financiar-contabil pentru înregistrarea acestuia.

Informațiile de bază pe care trebuie sa le conțină bonul de consum sunt:

  1. denumirea unității;
  2. denumirea formularului;
  3. produsul/lucrarea (comanda), norma, bucăți lansate;
  4. numărul documentului, data emiterii (ziua, luna, anul), numărul comenzii;
  5. denumirea materialului (inclusiv sortimentul, marca, profilul, dimensiunea), cantitatea necesara, unitatea de măsura (U/M), cantitatea eliberata;
  6. prețul unitar sau valoarea (după caz);
  7. data si semnătura gestionarului și a primitorului.

Bulgărele datoriilor

Cum funcționează bulgărele datoriilor?

Bulgărele datoriilor este un proces ce implică ordonarea tuturor datoriilor deținute, de la cele mai mici la cele mai mari, fără a ține cont de tipul lor. Următorul pas este de a identifica datoriile urgente care presupun penalități, în cazul în care nu sunt plătite până la o dată specifică.

Un aspect important este plata datoriilor cu sume mai mici, fapt ce va avea un impact pozitiv asupra optimismului. Un alt aspect important este capacitatea de a rămâne constant pentru a putea plăti datoriile cu sume mai mari.

Procesul este unul simplu, dar necesită timp și multă organizare pentru a putea face față datoriilor. În același timp, este nevoie de a acționa rațional și cu răbdare.


Codul CAEN

Ce este codul CAEN?

Codul CAEN vine de la Clasificarea Activităților din Economia Națională și reprezintă clasificarea pe categorii a activităților economice din România. Cu ajutorul stabilirii de către fiecare entitate a CAEN-ului cu care se operează, se pot face statistici la nivel național, cu privire la activitatea firmelor.

Cum este clasificat?

Această clasificare estre structurată pe mai multe categorii:

  • Prima categorie conține titluri identificate printr-un cod alfabetic;
  • A doua categorie cuprinde titluri identificate printr-un cod numeric
  • de două cifre;
  • A treia conține titluri identificate printr-un cod numeric de trei cifre;
  • Ultima cuprinde titluri identificate printr-un cod numeric de patru cifre.

Care sunt aspectele generale?

Odată cu înființarea societății, se alege obiectul principal de activitate care este prevăzut în Actul Constitutiv, în Statutul Societății și în Certificatul de înregistrare.

Regula generală este că orice companie are un singur obiect principal de activitate căruia îi corespunde un singur cod CAEN. Dacă entitatea decide să desfășoare și alte activități, altele decât cea principală, aceasta va fi nevoită să menționeze în Actul Constitutiv și codurile CAEN pentru activitățile secundare, cu mențiunea că acestea nu vor fi specificate pe certificatul de înregistrare.


Cartea mare

Ce este Cartea mare?

Registrul Cartea mare reprezintă un document contabil obligatoriu care conține date necesare pentru întocmirea situațiilor financiare ale companiei.

Cartea mare este un document contabil de sinteză și sistematizare care conține:

  • simbolul contului debitor;
  • simbolul conturilor creditoare corespondente;
  • rulajul debitor și creditor;
  • soldul contului pentru fiecare lună a anului curent.

Care este rolul?

Se întocmește lunar, în cadrul departamentului financiar-contabil, pentru debitul și creditul fiecărui cont sintetic pe măsura înregistrării operațiunilor.

Cartea mare servește și pentru verificarea înregistrărilor contabile efectuate, și pentru determinarea rulajelor lunare și a soldurilor pe conturi sintetice la entitățile care aplică metoda de înregistrare ” pe jurnale”.


Cec de numerar

Ce este un cec de numerar?

Un cec de numerar este un document care garantează o sumă de bani, tipărit de către bancă și care implică trei persoane: trăgătorul, trasul și beneficiarul. Trăgătorul este partea care emite cecul și care indică băncii la care are deschis contul bancar o dispoziție de plată, trasul este banca care efectuează plata pe baza cecului primit la care trăgătorul are un cont deschis, iar beneficiarul este cel care primește suma.

Cum poate fi clasificat?

Există 3 tipuri de cecuri:

Cecul la purtător– acest tip de cec nu indică expres beneficiarul.

Cecul de călătorie– se folosește pentru plățile în străinătate, în cazul unei călătorii.

Cecul circular– titlu de credit la ordin emis de o bancă asupra unităților sale sau asupra altei bănci.


CFD

Ce este un CFD?

Un CFD reprezintă un contract între două părți prin care se precizează că vânzătorul va plăti cumpărătorului diferența dintre valoarea curentă a unui activ și valoarea activului în momentul încheierii contractului.

CFD-ul sau Contractul pentru diferență este un instrument derivat, iar tranzacționarea acestuia este în general o investiție pe termen scurt.

Care sunt caracteristicele generale?

Un avantaj al tranzacționării cu CFD-uri este faptul că traderii pot profita de fluctuația prețului unui activ, nefiind obligatoriu de a deține activul în proprietate. Prețul contractului pentru diferență reprezintă valoarea activului suport.

În funcție de durata tranzacțiilor există două tipuri, tranzacționarea CFD swing, care este pe termen mai lung și are obiective mai mari de profit și tranzacționarea CFD scalping, care este pe termen scurt și foarte scurt.


Ciclu economic

Ce este un ciclu economic?

Un ciclu economic reprezintă fluctuația activității economice, în ansamblu economiei, între perioadele de expansiune (creștere) și contracție (recesiune). Ciclul economic este starea generală a economiei, deoarece trece prin patru etape într-un model ciclic. Aceste patru etape sunt: expansiunea, apogeul, recesiunea si pragul limită.

Cum funcționează?

În faza de expansiune, economia înregistrează creșteri procentuale semnificative pentru indicatori, precum ocuparea forței de muncă, vânzările companiilor, producția industrială și venituri procentuale. Spre deosebire de perioada de expansiune, perioada recesiunii este caracterizată de o economie care se contractă. Crește șomajul, producția și vânzările scad, la fel și consumul populație are o tendință de scădere.

Factorii care pot ajuta la determinarea stadiului actual al ciclului economic sunt: PIB-ul, ratele dobânzilor, cheltuielile consumatorilor și ocuparea forței de muncă.

Înțelegerea ciclului economic poate ajuta investitorii și întreprinderile să înțeleagă când să facă investiții și când să își retragă banii, deoarece are un impact direct asupra tuturor aspectelor, de la acțiuni și obligațiuni, precum și asupra profiturilor și câștigurilor corporative.


Codul Fiscal

Ce este Codul Fiscal?

Codul Fiscal în România reprezintă legea-cadru care reglementează impozitele, taxele și contribuțiile sociale. De asemenea, definește contribuabilii care trebuie sa plătească aceste impozite și taxe și modul în care acestea sunt calculate.

Care sunt contribuțiile sociale reglementate?

Impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, impozitul pe venit, impozitele și taxele locale, impozitul pe construcții, impozitul pe veniturile obținute din România de nerezidenți, impozitul pe reprezentanțe, toate acestea constituie impozitele și taxele reglementate prin Codul Fiscal.

Reglementările din Codul Fiscal  sunt determinate de un guvern de stat, local sau județean care utilizează legi fiscale pentru a autoriza orice impozitare votată și agreată. Reprezintă un ansamblu de legi fiscale aprobate de autoritățile administrației publice federale, de stat și locale.


Comision bancar

Ce este un comision bancar?

Un comision bancar este o sumă de bani încasată de bancă pentru serviciile prestate, cum ar fi administrarea unui cont sau descoperire de cont pentru efectuarea unor plăți sau plăți cu cardul.

Cum funcționează?

O parte a veniturilor totale pentru o bancă provin din comisioane bancare, valoarea comisioanelor diferă de la o bancă la alta, iar acestea pot fi percepute sub formă procentuală sau fixă.

Anumite comisioane sunt aplicate tuturor, altele sunt aplicate doar în anumite condiții.

Pentru un cont curent, comisionul principal este cel de administrare de cont și sunt percepute și în cazul conturilor inactive. Pe lângă costul de administrare, banca percepe costuri separate și pentru următoarele cazuri:

Încasare. Sunt puține bănci care percep costuri la încasare, la majoritatea băncilor comisionul este zero.

Depunere numerar. Comisionul pentru depunerea de numerar este similar celui de încasare, astfel majoritatea băncilor nu percep comision pentru această tranzacție.

Plăți. De regulă, comisioanele pentru plăți interbancare sunt mai mari decât cele intrabancare, iar dacă sunt utilizate serviciile de internet banking si mobile banking, costurile pot fi mult mai reduse.

Retragere de numerar. De obicei, în cazul operațiunilor la ghișeu comisionul de retragere de numerar este 0,5% din sumă. Dacă se utilizează cardul de debit la bancomat, acest comision poate fi evitat.


Concurența

Cum poate fi definită concurența?

Concurența este o manifestare omogenă a economiei de piață care are loc atunci când diferite companii oferă produse de mai bună calitate și/sau prețuri mai mici pentru a încuraja consumatorii să rămână clienți. Pentru o economie omogenă, inovativă și în continuă dezvoltare, existența pe piață a unui singur producător este aproape imposibilă.

Natura și intensitatea sau puterea concurenței au un impact semnificativ asupra performanței pieței, iar problema concurenței este de interes atât pentru consumatori cât si pentru producători și intermediari.

În lipsa concurenței orice firmă aflată pe piață ar putea să-și stabilească mult mai simplu un nivel ridicat al prețurilor.

Cum poate fi clasificată?

Concurența poate fi clasificată în două categorii generale: concurența perfectă și concurența imperfectă.

Situația de pe piață în care condițiile necesare pentru concurența perfectă nu sunt satisfăcute reprezintă concurența imperfectă. Formele concurenței imperfecte sunt:

Monopol – situație în care pe piață există un singur vânzător al unui bun economic.

Oligopol – există un număr redus de vânzători ai unui bun economic.

Concurența monopolistă – pe piață există mai mulți vânzători de bunuri total diferite.

Monopson – situație în care există un singur cumpărător pentru un anumit bun și mulți vânzători pentru acel bun.

Oligopson – o formă a pieței, în cadrul căreia un număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai mulți producători sau ofertanți.


Asociat

Ce este un asociat?

Un asociat reprezintă o persoană care se asociază cu scopul de constituire a unei societăți comerciale și efectuarea actelor de comerț. Asociatul poate fi atât persoană fizică, cât si juridica. De asemenea, poate deține cetățenie română sau cetățenie străină.

O societate cu răspundere limitată poate avea mai mulți asociați și toți acești asociați contribuie la formarea capitalului social al firmei. În actul constitutiv este consemnat aportul fiecărui asociat. În același timp, Actul Constitutiv conține drepturile și obligațiile asociaților.

Excluderea unui asociat se poate face după pronunțarea unei sentințe definitive ca urmare a încălcării prevederilor stabilite în Actul Constitutiv.

Care sunt drepturile unui asociat?

  • Asociatul unic sau asociații firmei au dreptul de a monitoriza și verifica în permanență activitatea administratorului.
  • Are dreptul de a desemna/revoca administratorii/cenzorii.
  • Are dreptul de a fi angajat al firmei sau administrator.
  • Are dreptul de a participa la distribuirea profitului societății.

Balanța de verificare

Ce este balanța de verificare?

Balanța de verificare este principalul instrument pe baza căruia se realizează situațiile financiare. Totodată, reprezintă un document contabil utilizat pentru controlul concordanței dintre contabilitatea sintetică și cea analitică, dar și pentru examinarea exactității înregistrărilor contabile.

Care sunt elementele balanței de verificare?

Elementele pe care le cuprinde balanța de verificare sunt: soldurile inițial debitoare și creditoare, rulajele curente debitoare și creditoare, totalul rulajelor debitoare și creditoare, totalul sumelor debitoare și creditoare ale lunii precedente, totalul sumelor debitoare și creditoare și soldurile finale debitoare sau creditoare.

La ce este utilizată?

Balanța de verificare este utilizată pentru:

  • Verificarea faptului că operațiunile efectuate sunt înregistrate corect în contabilitate.
  • Verificarea concordanței dintre contabilitatea sintetică și analitică.
  • Întocmirea situațiilor financiare și raporturilor contabile stabilite conform legii.