REGULAMENTUL OFICIAL AL CONCURSULUI „SUNETUL BANILOR DE SĂRBĂTORI”

I. Organizator

 

I.1. Organizatorul concursului este Goldring SA, societate românească, cu sediul în Târgu Mureș, str. Tudor Vladimirescu, nr. 56A, 540014, înregistrată la Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul Târgu Mureș, sub numărul J26/440/1998, cod unic de înregistrare fiscală RO10679295.

I.2. Concursul se va derula cu respectarea prevederilor cuprinse în prezentul regulament (denumit în continuare „Regulament”). Termenii și condițiile prezentului Regulament, așa cum sunt prezentate mai jos, sunt obligatorii pentru toți participanții.

I.3. Concursul se desfășoară cu sprijinul partenerului iHunt Technology Import-Export SA.

 

II. Durata concursului

II.1. Concursul „Sunetul banilor de sărbători” va începe în data de 23.12.2021 și se va finaliza în data de 27.12.2021, când câștigătorul va fi ales prin tragere la sorți.

 

III. Condiții de participare

III.1. Persoana trebuie să urmărească/să dea follow canalului de YouTube „Sunetul Banilor” și să răspundă corect întrebării de la final. Răspunsul întrebării se află în video.

III.2. Nu pot participa la acest concurs asociații/acționarii, administratorii, partenerii sau salariații societății Goldring SA sau alte persoane implicate în organizarea și desfășurarea concursului.

 

IV. Descrierea premiului acordat

IV.1. Premiul constă într-un telefon iHunt TITAN P8000 PRO 2021 Orange (750 lei).

 

V. Informarea participanților conform Legii nr.363/2018

V.1. Prezentul Regulament este la dispoziția oricărei persoane sau autorități interesate, putând fi consultat gratuit pe site-ul www.caricaturi.goldring.ro.

V.2. Participarea la Concurs implică obligativitatea respectării prevederilor prezentului Regulament.

V.3. Prin participarea la prezentul concurs, participanții sunt de acord ca datele lor de identificare să intre în baza de date a Goldring SA, având J26/440/1998 și sediul social în Târgu Mureș, str. Tudor Vladimirescu, nr. 56A, 540014, acestea putând fi folosite exclusiv pentru activitățile de marketing desfășurate de societate și de partenerii săi, cu respectarea dispozițiilor legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. De asemenea, prin transmiterea adresei de e-mail, câștigătorul își dă acordul abonării la Newsletterul Goldring.

V.4. Conform prevederilor legii nr.363/2018, câștigătorul are acces gratuit la datele personale colectate sau prelucrate de Organizator, printr-o cerere scrisă, datată și semnată, adresată către Goldring SA, la adresa Târgu Mureș, str. Tudor Vladimirescu, nr. 56A, 540014. Câștigătorul are, de asemenea, dreptul de intervenție asupra datelor personale putând, după caz, să solicite rectificarea, actualizarea, blocarea sau ștergerea datelor a căror prelucrare nu este conformă Legii nr.363/2018, în special a datelor incomplete sau inexacte. În condițiile de mai sus câștigătorul poate, totodată, solicita transformarea în date anonime a datelor a căror prelucrare nu este conformă legii, având dreptul de a se opune în orice moment, din motive întemeiate și legitime legate de situația particulară, ca datele care îl vizează să facă obiectul unei prelucrări, cu excepția cazurilor în care există dispoziții legale contrare. De asemenea, câștigătorul are dreptul de a se opune în orice moment, în mod gratuit și fără nicio justificare, ca datele care îl vizează să fie prelucrate în scop de marketing direct sau să fie dezvăluite unor terți într-un asemenea scop.

V.5. În cadrul Concursului, Organizatorul poate colecta de la câștigător următoarele date cu caracter personal: numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu, adresa de e-mail, numărul de telefon.

V.6. Câștigătorul trebuie să trimită Organizatorului o copie după cartea de identitate și numărul de telefon.

V.7. Refuzul de a furniza datele personale sau de a adera la condițiile Regulamentului reprezintă declararea persoanei ca necâștigătoare.

V.8. Datele cu caracter personal ale câștigătorului Concursului vor fi prelucrate de către Organizator, direct sau prin intermediul partenerilor implicați în Concurs în vederea: organizării și desfășurării Concursului; desemnării și validării câștigătorului; atribuirii premiilor și îndeplinirii obligațiilor fiscale și contabile aferente organizatorilor de campanii promoționale. Totodată, Organizatorul va face public numele câștigătorului prin orice mijloace de comunicare, cum ar fi platformele publice de socializare sau orice alte materiale publicitare.

V.9. Prin înscrierea în Concurs – participanții sunt de acord ca numele lor să poată fi făcute publice și folosite în scopuri publicitare de către Organizator și de către colaboratori în format electronic, în materiale tipărite sau în materiale foto/video fără ca aceștia (participanții) să emită pretenții financiare față de Organizator pentru realizarea acestor operațiuni și fără a avea dreptul de a interveni, aproba sau cere modificări pe materialele create și publicate de Organizator.

 

VI. Modalitatea de desfășurare

VI.1. Goldring SA pune la dispoziție pe site-ul www.goldring.ro Regulamentul concursului, care se va desfășura în perioada 23.12.2021 – 27.12.2021. Participanții, pentru a se înscrie în concurs, trebuie să urmărească/să dea follow canalului de YouTube Sunetul Banilor” și să răspundă corect întrebării de la final. Răspunsul întrebării se află în video. Întrebarea are un singur răspuns, astfel: Care un fost cele 6 companii pentru care Goldring a făcut anul acesta analize fundamentale sau actualizări ale analizelor fundamentale? Răspuns: OMV Petrom, MedLife, Sphera Group, Digi, Transilvania Broker și AAGES.

VI.2. Pe durata desfășurării Campaniei, Goldring poate promova Concursul pe propriile canale de comunicare on-line și social media (Website/Youtube/Facebook/Instagram/LinkedIn).

VI.3. Goldring își rezervă dreptul de a nu lua în calcul comentariile fără legătură cu Concursul, cu caracter licențios, vulgar sau a celor care fac reclamă altor societăți, fără justificare.

VI.4. Câștigătorul va fi desemnat în data de 27.12.2021, prin tragere la sorți, pe www.random.org, și va fi anunțat pe paginile de Instagram și de Facebook ale Organizatorului.

VI.5. Câștigătorul trebuie să contacteze Organizatorul prin mesaj privat pe Instagram/Facebook sau la adresa de e-mail [email protected], iar Organizatorul îi va oferi adresa de e-mail la care să trimită o poză sau un scan cu cartea de identitate și numărul de telefon.

VI.6. NOTĂ: Organizatorul își rezervă dreptul de a șterge orice mesaj ofensator, pe oricare dintre rețelele de socializare.

 

VII. Acordarea premiilor

VII.1. După stabilirea câștigătorului, acesta trebuie să contacteze Organizatorul pentru a-i furniza datele de contact pentru acordarea premiilor. Organizatorul se obligă să facă public, pe paginile de Instagram și de Facebook ale Goldring, numele câștigătorului și câștigul acordat, în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la data desemnării acestuia (30.12.2021). Participarea la Concurs implică acordul participanților ca numele lor să poată fi publicate în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și a serviciilor de piață și utilizate gratuit de către Organizator în orice materiale publicitare.

VII.2. În cazul în care câștigătorul nu este validat, refuză să accepte premiul sau nu îl acceptă în condițiile prezentului Regulament, se va relua tragerea la sorți pentru a stabili un alt câștigător ș.a.m.d.

VII.3. Nu se acordă contravaloarea premiului în bani.

VII.4. Orice contestație va fi depusă la sediul Goldring. Cererea scrisă, expresă și motivată în vederea sesizării Organizatorului cu privire la nerespectarea Regulamentului trebuie depusă în termen de 24 de ore de la data constatării neregulii, orice sesizare în acest sens depusă după trecerea termenului de mai sus fiind considerată nulă de drept și neavenită.

VII.5. Organizatorul își declină orice răspundere în situația în care un participant câștigător nu răspunde la e-mailurile trimise de Organizator indiferent de motiv sau pentru orice situații în care acesta nu va putea fi contactat în termenele menționate în prezentul Regulament.

 

VIII. Dispoziții finale

VIII.1. Organizatorul concursului nu este răspunzător de plata taxelor sau a altor obligații financiare

legate de premiile oferite decât în limitele prevăzute la punctul VII al prezentului Regulament.

VIII.2. Prin înscrierea la concursul „Sunetul Banilor”, participanții sunt de acord cu prevederile prezentului Regulament.

VIII.3. Organizatorul nu își asumă răspunderea pentru eventualele dispute legate de comentariile din cadrul videoclipului.

VIII.4. Acceptând termenii și condițiile, participanții sunt de acord ca datele lor să fie prelucrate și să intre în baza de date a Goldring SA. La cererea scrisă a acestora, adresată la Târgu Mureș, str. Tudor Vladimirescu, nr. 56A, 540014, se obligă să actualizeze, să șteargă și să-i informeze pe participanți despre datele lor personale prelucrate. De asemenea participanții sunt de acord să fie abonați la Newsletter și să primească informații, obiecte promoționale și/sau produse gratuite, prin poștă, telefon, e-mail, SMS sau alte mijloace de comunicare de la Goldring SA și de la partenerii săi.

VIII.5. În cazul în care, în urma unor verificări ulterioare, se constată că una sau mai multe dintre regulile de participare nu au fost respectate, Organizatorul își rezervă dreptul de a retrage premiul acordat.

VIII.6. În cazul în care organizarea Concursului este împiedicată de evenimente de forță majoră, Organizatorul își rezervă dreptul de a decide, după caz, încheierea, prelungirea sau amânarea concursului.

VIII.7. Regulamentul de participare/desfășurare a Concursului este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant pe site-ul www.goldring.ro.

VIII.8. Organizatorul își rezervă dreptul să modifice prezentul Regulament prin act adițional de câte ori este necesar, cu informarea corespunzătoare a celor interesați și/sau a publicării actului adițional pe site-ul www.caricaturi.goldring.ro.

 

GOLDRING SA

DIRECTOR GENERAL,

VIRGIL ZAHAN ADRIAN


Analiza graficelor: Tipuri de lumânări

Salutare, tuturor! Astăzi vom învăța principalele tipare de lumânări care apar pe graficele investiționale. Acestea pot fi de inversare a trendului și de continuare a acestuia. Dar, mai întâi, să vedem ce sunt lumânările?

O lumânare este o modalitate de a afișa informații despre mișcarea prețului unui activ. Diagramele cu lumânări sunt una dintre cele mai populare componente ale analizei tehnice, deoarece ajută investitorii să ia decizii de tranzacționare, pe baza unor modele ce apar în mod regulat și care ajută la prognozarea direcției prețului pe termen scurt.

Acest articol se concentrează pe graficele zilnice, când fiecare lumânare reprezintă o singură zi de tranzacționare.

Lumânarea are trei caracteristici de bază:

  • Corpul – reprezintă intervalul închis-deschis;
  • Fitilul/umbra – arată maximul/minimul pe parcursul zilei;
  • Culoarea – arată mișcările pieței: verde – creșteri ale prețului, iar roșu arată scăderile.

lumânări analiză tehnică

De-a lungul timpului, lumânarea individuală formează un model pe care investitorul îl poate folosi pentru a recunoaște nivelurile majore de suport sau de rezistență.

Există foarte multe modele de lumânări care indică o oportunitate în cadrul unei piețe, unele oferă o perspectivă asupra echilibrului dintre presiunile de cumpărare și vânzare, în timp ce altele identifică un model de continuare sau de indecizie a pieței.

Înainte de a începe să investești este bine să se familiarizezi cu tiparele de lumânări.

Modelele bullish se pot forma după un trend descendent al pieței și semnalează o inversare a mișcărilor de preț.

Șase tipuri de lumânări Bullish

  1. Hammer (Ciocanul)

lumânări analiză tehnică

Modelul lumânării-ciocan este format dintr-un corp scurt cu un fitil inferior lung și se găsește în partea de jos a trendului descendent.

Un ciocan arată că, deși a existat o presiune de vânzare în timpul zilei, în cele din urmă o presiune puternică de cumpărare a condus prețul înapoi în sus, culoarea corpului poate varia, dar un ciocan verde indică un bull market mai puternic decât indică ciocanul roșu.

  1. Inverse Hammer (Ciocanul inversat)

lumânări analiză tehnică

Este similar cu un ciocan bullish. Acesta sugerează că, în

curând, cumpărătorii vor avea control asupra pieței. Singura diferență dintre cele două ciocane este că fitilul superior este lung, în timp ce fitilul inferior este scurt, indicând faptul că presiunea de cumpărare a fost urmată de o presiune de vânzare care nu a fost suficient de puternică pentru a conduce prețul pieței în jos.

  1. Bullish Engulfing (Înghițire Bullish)

 

lumânări analiză tehnică

Modelul bullish engulfing este format din 2 lumânări. Prima lumânare este un corp roșu scurt care este complet înghițit de o lumânare verde mai mare, deși a doua zi se deschide mai jos decât prima zi, piața bullish împinge prețul în sus și arată o victorie evidentă pentru cumpărători.

  1. Piercing line (Linia de străpungere)

lumânări analiză tehnică

Linia de străpungere este, de asemenea, un model de 2 bastoane format dintr-o lumânare roșie lungă urmată de o lumânare verde lungă. Există, de obicei, un decalaj evident în jos între prețul de închidere al primei lumânări și cel de deschidere a lumânării verzi, ceea ce indică o presiune puternică de cumpărare, deoarece prețul a fost împins până deasupra prețului mediu din ziua precedentă.

  1. Morning Star (Steaua de dimineață)

lumânări analiză tehnică

Modelul formațiunii Morning Star este alcătuit din 3 bețe, 1 lumânare cu corp scurt între o lumânare lungă roșie și una lungă verde. Acesta semnalizează că presiunea de vânzare din prima zi se diminuează și că piața bull este pe cale să înceapă.

  1. Three White Soldiers (Cei 3 soldați)

lumânări analiză tehnică

Modelul celor trei soldați s-a format pe parcursul a 3 zile, și este format din lumânări verzi lungi și consecutive, cu fitiluri mici, care se deschid și se închid progresiv mai sus decât în ziua precedentă. Acesta reprezintă un semnal de creștere puternică, formată după o tendință descendentă și arată un avans constant al presiunii de cumpărare.

Lumânările bearish se formează, de obicei, după o tendință ascendentă și semnalează un punct de rezistență, un pesimism puternic cu privire la prețul pieței, ceea ce determină adesea investitorii să își închidă pozițiile lungi și să deschidă o poziție scurtă pentru a profita de scăderea prețului.

Șase tipuri de lumânări Bearish

  1. Hanging Man

 

lumânări analiză tehnică

Hanging man este echivalentul bearish al unui ciocan, are aceeași formă, dar se formează la sfârșitul unei tendințe ascendente. Acesta indică faptul că a existat o vânzare semnificativă în timpul zilei, dar că investitorii au reușit să împingă din nou prețul în sus. Vânzarea mare este deseori văzută ca un indiciu că bulls pierd controlul asupra pieței.

  1. Shooting Star (Stea căzătoare)

lumânări analiză tehnică

Steaua căzătoare are aceeași formă ca și ciocanul inversat, dar este formată într-o tendință ascendentă, are un corp inferior mic și un fitil superior lung. De obicei, piața va avea un decalaj ușor ridicat la deschidere și va ajunge la un maxim intraday înainte de a se închide la un preț chiar deasupra deschiderii, ca o stea care cade la pământ.

  1. Bearish Engulfing (Înghițire Bearish)

 

lumânări analiză tehnică

Modelul bearish engulfing apare la sfârșitul unui trend ascendent. Prima lumânare are un corp mic și verde care este cuprins de o lumânare roșie lungă. Cu cât cea de-a doua lumânare coboară mai jos, cu atât tendința va fi mai semnificativă.

  1. Evening Star (Steaua de seară)

lumânări analiză tehnică

Steaua de seară este un model de trei lumânări și este echivalentul stelei de dimineață. Acesta este format dintr-o lumânare scurtă intercalată între o lumânare verde lungă și o lumânare roșie mare. Modelul indică inversarea unui trend ascendent și este puternic atunci când a treia lumânare șterge câștigurile primei lumânări.

  1. Three Black Crows (Cele 3 ciori negre)

lumânări analiză tehnică

Modelul de lumânări trei ciori negre este format din trei lumânări roșii lungi consecutive cu fitiluri scurte sau inexistente. Fiecare sesiune se deschide la un preț similar cu cel din ziua precedentă, dar presiunile de vânzare împing prețul mai jos și mai jos cu fiecare închidere. Investitorii consideră acest model ca fiind începutul unei tendințe descendente, deoarece vânzătorul a depășit cumpărătorii pe parcursul a trei zile consecutive.

  1. Dark Cloud (Norul întunecat)

 

lumânări analiză tehnică

Acest model de sfeșnic indică o inversare bearish: un nor negru peste optimismul zilei precedente. Acesta cuprinde două lumânări: o lumânare roșie, care se deschide deasupra lumânării verzi anterioare și se închide sub punctul său de mijloc. Acesta semnalează că urșii au preluat sesiunea împingând prețul brusc mai jos, în cazul în care fitilurile lumânării sunt scurte, sugerează că tendința descendentă este extrem de puternică.

Când un model de lumânări nu indică o schimbare în direcția pieței este cunoscut ca un model de continuare. Acesta îi poate ajuta pe investitori să identifice o perioadă de repaus pe o piață, moment în care există o indecizie a pieței sau o mișcare neutră a prețurilor.

  1. Doji

 

lumânări analiză tehnică

Aceasta este singura formațiune care nu are corp. Nivelurile de deschidere și de închidere ale lumânărilor sunt fie egale, fie foarte apropiate. Acest model arată o luptă între cumpărători și vânzători, care are ca rezultat lipsa de câștig pentru ambele părți. Acest model poate fi regăsit atât în cazul unei piețe Bearish, cât și în cazul uneia Bullish.

  1. Spinning top (Vârful învârtitor)

 

lumânări analiză tehnică

Spinning top are un corp scurt centrat între fitiluri de lungime egală. Modelul indică indecizie pe piață, rezultând o schimbare nesemnificativă a prețului, bulls au trimis prețul mai sus, în timp ce bears au împins din nou în jos. Spinning top este adesea considerat ca o perioadă de consolidare sau de repaus după o tendință ascendentă sau descendentă semnificativă. Vârful învârtitor este un semn neutru.

  1. Falling three methods (Cele 3 metode în scădere)

lumânări analiză tehnică

Cele trei metode care se încadrează sunt folosite pentru a prezice continuarea unei tendințe curente (Bullish sau Bearish). Modelul Bearish se numește Falling three methods, este format dintr-un corp roșu lung urmat de trei corpuri verzi mici și un alt corp roșu. Lumânările verzi sunt toate conținute în intervalul corpurilor Bearish și arată investitorilor că bilele nu au suficientă forță pentru a inversa trendul.

  1. Risking three methods (Cele 3 metode riscante)

lumânări analiză tehnicăAcest model este opusul celor trei metode în scădere și cuprinde trei lumânări roșii scurte, plasate într-un interval de două lumânări verzi lungi. acesta arată investitorilor că, în ciuda unor presiuni de vânzare, cumpărătorii păstrează controlul pieței.

Înainte de a încheia, e important de menționat că înveți cel mai ușor să citești modelele de lumânări prin tranzacționare și, deci, prin urmărirea pieței. Dacă încă nu te simți pregătit să tranzacționezi cu adevărat, îți poți deschide un cont DEMO cu Goldring.

Ahmad Sunbol


Tranzacționarea opțiunilor

Salutare, tuturor! În articolul de astăzi vă voi spune câte ceva despre tranzacționarea contractelor de opțiuni pentru ca voi să vă puteți crea o imagine mai clară asupra acestora. Scopul este să aveți parte de cea mai bună experiență de învățare. Vom aborda concepte și vă voi oferi explicații, dar și exemple.

Mai întâi de toate, opțiunile sunt instrumente financiare complexe, iar tranzacționarea acestora este recomandată doar investitorilor cu experiență și cunoștințe adecvate privind operațiunile pe piața de capital. În cazul în care considerăm că aceste instrumente nu îți sunt oportune, ai posibilitatea să accepți rezultatul evaluări și să tranzacționezi doar instrumentele pe care le consideri oportune sau poți să soliciți accesul la tranzacționare pe piețele acestor instrumente asumându-ți, în totalitate, responsabilitatea și riscurile asociate deciziei investiționale.

Primul pas este înțelegerea caracteristicilor de bază ale opțiunilor și a diferențelor dintre opțiuni și acțiuni.

  • Pentru început, opțiunile au o mărime, care este standardizată, nefiind posibilă achiziționarea unei fracțiuni dintr-o opțiune.
  • Opțiunile au o dată de expirare, deci odată ce expiră, acestea nu mai există și nu mai pot fi tranzacționate. Data de expirare poate fi la o zi după achiziționarea opțiunii sau peste mai mult de doi ani, depinde doar de tine, deoarece tu o fixezi. Ultima zi de tranzacționare a opțiunilor coincide cu ziua de scadență a contractului de opțiune.
  • Apoi, toate opțiunile au un strike price (preț de exercitare), o opțiune putând fi convertită (vândută/cumpărată) în acțiuni la prețul de execuție al opțiunii.
  • Opțiunile au o primă, adică un preț pe care investitorul în plătește pe opțiune. Spre exemplu, dacă o opțiune are un strike price de 100$, pot utiliza opțiunea pentru a cumpăra acțiuni la un strike price de 100$, fapt ce ar fi foarte avantajos, în cazul în care în viitor prețul acțiunii va crește la 120$.

Dacă nu are sens încă, mai ai puțină răbdare, totul va fi mult mai clar puțin mai încolo.

  • Ultima caracteristică a opțiunilor vizează multiplicatorul contractului opțiunii.

O acțiune care costă 120$ poate fi cumpărată cu 120$. În schimb, în cazul opțiunilor este diferit. Dacă o opțiune este 5$, nu vei putea cumpăra o opțiune cu 5$, vei avea nevoie de 500$. Prin intermediul opțiunilor se tranzacționează 100 de acțiuni, motiv pentru care va trebui să înmulțești prețul opțiunii cu 100 pentru a ajunge la valoarea actuală a acesteia, valoare care se mai numește și primă. Așadar, un contract de opțiuni este egal cu 100 de acțiuni.

Exemplu:

Prețul unei opțiuni: 5$

Prima opțiunii: 500$

Vei avea nevoie de 500$ pentru a cumpăra o opțiune care are prețul de 5$.

Poate părea dificil la început, însă pe parcurs totul va căpăta sens.

În continuare, vom discuta despre cele două tipuri de opțiuni, la care vom adăuga exemple.

  1. Opțiunile call (de cumpărare)

Prețurile opțiunilor call cresc și scad odată cu prețurile acțiunilor. Acest lucru se întâmplă pentru că opțiunea call îți oferă posibilitatea să cumperi 100 de acțiuni la strike price, cât timp este valabilă opțiunea, adică până la data la care expiră.

Exemplu:

Acțiunile unei companii se tranzacționează la 100$/acțiune începând din data de 1 iunie 2021. Am presimțirea că acțiunile companiei vor crește, așa că, voi cumpăra o opțiune call. Cumpăr opțiunea call cu un strike price de 100$ și cu data de expirare în 1 decembrie 2021. Prețul opțiunii este de 5$, deci am nevoie de 500$ pentru a putea să o achiziționez. (5*100=500)

Începând din 1 septembrie 2021, prețul acțiunii este 120$, cu 20$ peste strike price-ul pe care l-am plătit eu. Nu uita că prețul acțiunii fluctuează, dar strike price-ul nu se modifică. În această situație, am două posibilități: fie vând opțiunea call și îmi scot profitul, fie mai aștept cu speranța că prețul va urca, având în vedere că mai sunt două luni până când opțiunea expiră.

Haide să vedem ce s-ar fi întâmplat dacă, în loc să cumpăr o opțiune call aș fi cumpărat 100 de acțiuni. Cele 100 acțiuni au un preț de 100$ fiecare, deci plătesc 10.000$ în total, pe când la opțiuni am avut nevoie de 500$.

Începând din 1 decembrie 2021, prețul acțiunii este de 70$. În cazul unei opțiuni call, aș fi pierdut 500$. În cazul achiziționării de acțiuni, aș pierde 3.000$.

Începând cu 1 decembrie 2021, prețul acțiunii este de 110$.

În cazul unei opțiuni call, voi converti opțiunea în acțiuni. Din moment ce am o opțiune cu un strike price de 100$, asta îmi permite să cumpăr o acțiune la prețul de 100$. Am cumpărat, după cum spuneam, 100 de acțiuni la prețul de 100$, deci am investit 10.000$. Prețul curent fiind de 110$, iar eu având 100 de acțiuni, am 11.000$, deci dețin un profit de 1000$. Ținând cont de faptul că am plătit 500$ pentru primă, când am achiziționat opțiunea call, profitul net va fi de 1000-500=500$, ceea ce înseamnă un profit de 100%, având în vedere că am început cu 500$.

În cazul în care aș fi cumpărat acțiuni, profitul net ar fi de 1.000$, ceea ce reprezintă 10% din cât am investit.

De reținut: Când tranzacționezi opțiuni, se întâmplă destul de rar să îți exerciți opțiunea, adică să o convertești în acțiuni, în schimb e mult mai profitabil să vinzi opțiunea și să obții profitul direct.

De ce e varianta mult mai comună?

  • S-ar putea să nu ai suficienți bani să cumperi 100 de acțiuni, conform contractului opțiunii.
  • Dacă îți convertești opțiunea, vei pierde prima (prețul inițial pe care l-ai dat pentru opțiune).

Reține că prețul unei opțiuni va include mereu profitul tău, în calitate de investitor, în cazul în care vrei să convertești opțiunea.

Dacă ne întoarcem la exemplul dat, strike price-ul a fost de 100$, iar prețul acțiunii era 110$. Pot utiliza opțiunea call pentru a realiza un profit de 10$ pe acțiune, pentru că o opțiune call trebuie să valoreze 15$ sau să aibă o primă de 1.500$, din moment ce am avut 10$ profit la 100 de acțiuni deținute.

Deci, dacă nu îmi exercit opțiunea, profitul net este de 1.000$, reprezentând 200%, având în vedere că am investit inițial 500$.

Nu trebuie să îți exerciți opțiunea pentru a obține profit, poți pur și simplu să îți închei poziția opțiunii. De asemenea, nu trebuie să păstrezi opțiunea până expiră, o poți încheia oricând.

În continuare, îți voi oferi un exemplu concret pentru a vedea evoluția de la o zi la alta.

Vom discuta despre acțiunile Tesla (TSLA).

Ziua 1Ziua 2
Prețul acțiunii = 811$Prețul acțiunii = 836$
(iunie) Strike price-ul opțiunii call este 800$

Prețul opțiunii call este 81,70$

(iunie) Strike price-ul opțiunii call este 800$

Prețul opțiunii call este 94,10$

Prima opțiunii call = 8.170$Prima opțiunii call = 9.410$

În exemplul de mai sus, dacă am cumpărat o opțiune call în ziua 1 și am vândut-o în ziua 2, profitul meu ar fi fost 1.240$ (9.410$ – 8.170$), adică 15%, cu toate că prețul acțiunii a crescut cu doar 3%.

Un alt avantaj al tranzacționării opțiunilor este că acestea îți oferă avans, motiv pentru care investitorii în opțiuni fac mai mult profit decât investitorii în acțiuni.

Opțiunile call: Ce am învățat?

  • O opțiune call este una din cele două tipuri de opțiuni;
  • O opțiune call oferă investitorului posibilitatea să cumpere 100 de acțiuni la strike price-ul callului, până la data de expirare;
  • O opțiune call devine mai valoroasă pe măsură ce prețul acțiunilor crește, având în vedere că posibilitatea de a cumpăra acțiuni la strike price poate aduce un profit mai mare;
  • Nu trebuie să exerciți opțiunile call pentru a realiza profit. Prețul callului include profitul pe care e posibil să îl faci în urma exercitării lui. Pentru a realiza profit, trebuie doar să vinzi opțiunea call.

Fii atent, însă, deoarece atunci când cumperi o opțiune call, este posibil ca prețul acesteia să scadă, iar astfel vei pierde bani.

Când cumperi o opțiune call, iar prețul acțiunilor scade, pe măsură ce trece timpul și prețul scade sub strike price, prețul opțiunii call va scădea, apropiindu-se de 0$ în apropierea datei de expirare. Dacă strike price-ul se află sub prețul acțiunii și nu mai este mult timp până când opțiunea expiră, investitorii pot cumpăra direct acțiunea la un preț mai mic, în loc să cumpere opțiunea call.

  1. Opțiunile put (de vânzare)

Presupunem că deja știi cum funcționează opțiunile call, așa că îți va fi ușor să înțelegi cum funcționează opțiunile put. Conceptele acestora sunt la fel, doar că răsturnate. Prețurile opțiunilor put cresc odată cu scăderile prețurilor acțiunilor și viceversa.

Opțiunile put sunt folosite de către investitori când vor să vândă 100 de acțiuni la strike price-ul acestor opțiuni. Odată cu scăderea prețului acțiunilor, această opțiune este extrem de valoroasă. Spre deosebire de opțiunile call, în cazul opțiunilor put prețul trebuie să scadă pentru ca tu să fii în câștig. Așadar, cumperi o opțiune put când te aștepți ca prețul acțiunilor să scadă.

Mai jos, avem un exemplu concret pentru a înțelege cum poți profita de pe urma unei opțiuni put.

Vom discuta despre acțiunile IWM (Russell 2000 ETF).

Ziua 1Peste 15 zile
Prețul acțiunii = 130,71$Prețul acțiunii = 122,72$
(iunie) Strike price-ul opțiunii put este 130$

Prețul opțiunii put este 6,24$

(iunie) Strike price-ul opțiunii put este 130$ Prețul opțiunii put este 11,30$
Prima opțiunii put = 624$Prima opțiunii put = 1.130$

În acest exemplu avem prețul acțiunilor din ziua cumpărării opțiunilor put (ziua 1) și din ziua vânzării acestora (după 15 zile). Profitul meu este de 506$ (1.130$ – 624$ = 506$), adică am un profit de 81%, în timp ce prețul acțiunii a scăzut cu doar 6,1%.

În opinia mea, opțiunile put sunt mai sigure decât acțiunile în sine, deoarece:

  • când vinzi în lipsă acțiuni, în speranța ca prețul să scadă pentru a face profit, iar el crește, ce faci?!
  • atunci când vinzi în lipsă acțiuni vei avea pierderi nelimitate, deoarece acțiunile, prin natura lor, tind să se miște mai sus.
  • Dacă achiziționezi o opțiune put, iar prețul acțiunii crește, poți pierde cel mult prima.

În exemplul precedent, dacă prețul nu ar fi scăzut la 122,72$, ci ar fi crescut la 200$, aș fi pierdut cel mult prima de 624$.

Ne oprim aici pentru moment. Sper că acest articol te-a ajutat să înțelegi mai bine tranzacționarea de opțiuni, fie ele call sau put. În articolele viitoare, vom continua cu alte aspecte importante și interesante legate de tranzacționarea opțiunilor.

Dacă crezi că ești pregătit să tranzacționezi cu aceste instrumente financiare deschideți un cont de tranzacționare pentru piața externă!

 

Ahmad Sunbol