Lichiditatea este un termen special care caracterizează valoarea activelor financiare. Ea reprezintă un aspect important de urmărit în cazul unei investiții, alături de randament și de factorul de risc.
Numerarul este cel mai lichid activ, în timp ce bunurile imobile, obiectele de artă, metalele prețioase sunt relativ nelichide. În materie contabilă, lichiditatea măsoară ușurința și rapiditatea cu care o persoană sau o companie își poate îndeplini obligațiile financiare cu activele disponibile.
Riscul de lichiditate este unul dintre cele mai importante riscuri financiare, deoarece poate apărea atunci când nevoia de bani lichizi crește și nu există alte surse alternative. Riscul poate fi prevenit prin diversificare, deoarece, în cazul în care unul dintre active nu are o lichiditate suficientă, se poate vinde un alt activ pentru a obține suma necesară.
Lichiditatea unei acțiuni și importanța acesteia
Lichiditatea unei acțiuni este definită ca fiind rapiditatea cu care o acțiune poate fi cumpărată sau vândută fără ca prețul acesteia să fie drastic afectat. Acțiunile cu lichiditate mare vor avea o cerere și o ofertă adecvată, destui cumpărători și vânzători, astfel că volatilitatea prețului va fi minimă. Din această cauză, investițiile în acțiunile cu volume mai mari de tranzacționare sunt mai sigure. Titlurile cu lichiditate scăzută au de obicei o primă de risc mai mare, în principal pentru a compensa riscul mai mare.
Lichiditatea unei acțiuni este importantă deoarece determină cât de repede puteți deschide sau închide o poziție. De asemenea, lichiditatea ridicată implică un risc mai mic, deoarece există o certitudine mai mare a faptului că cineva ia cealaltă parte a tranzacției.
Cele mai lichide societăți sunt cele cu capitalizare bursieră medie și mare, de obicei acestea au în medie un număr ridicat de tranzacții zilnice, de o valoare medie zilnică semnificativă pentru piața unde se tranzacționează.
Raport lichiditate vs. spread
Spreadul este diferența dintre oferta de vânzare și cea de cumpărare. O tranzacție se realizează atunci când cele două oferte se întâlnesc. Atunci când spreadul este mare, lichiditatea este mică, iar când spreadul este unul minim, numărul tranzacțiilor și volumul tranzacționat crește, acțiunea devenind mai lichidă.
Formatorul de lichiditate – Market Maker
Market Makerul sau ,,formatorul de piață” este un participant care se angajează să mențină lichiditatea pieței pentru un instrument financiar tranzacționat în piața reglementată la vedere. Acesta utilizează propriul capital prin introducerea și menținerea de oferte ferme de cumpărare și vânzare în nume propriu, iar tranzacțiile pot fi încheiate pe baza lor în perioada de timp în care participantul respectiv deține această calitate.
Lichiditatea la Bursa de Valori București
În anul 2020, tranzacțiile de la BVB s-au ridicat la 18,2 miliarde lei (cca. 3,77 miliarde euro), depășind recordul înregistrat anterior în 2007. Lichiditatea medie zilnică a fost de 73 milioane lei (15 milioane euro), înregistrând o creștere de 54% față de 2019.
În anul 2020, cel mai lichid instrument a fost acțiunea Banca Transilvania (TLV) cu un rulaj total de 2,9 miliarde lei, urmat de acțiunea Fondul Proprietatea (FP) cu un rulaj total de 1,8 miliarde lei, podiumul fiind încheiat de acțiunea OMV Petrom (SNP) cu un rulaj total de 1,4 miliarde lei.