Oferta publică inițială (IPO) reprezintă decizia unei companii de a se lista la Bursa de Valori București, prin emisiunea de acțiuni. Motivele listării pot fi diverse, de la majorarea de capital social până la creșterea notorietății. Compania care demarează oferta publică trebuie să contacteze Goldring pentru a analiza și pentru a demara procedurile necesare listării. Este necesară întocmirea unor documente specifice, care conțin detalii despre condițiile ofertei.
De ce este nevoie pentru a demara o ofertă publică inițială?
Elementul-cheie în listarea unei companii este o poveste de capital convingătoare bazată pe un plan de afaceri bine gândit, care are la bază studii de piață și care arată performanța companiei și planurile de viitor care vor fi realizate cu ajutorul finanțării. Restul documentației este necesar pentru a convinge investitorii să aleagă să investească în afacerea ta.
- Compania trebuie să aibă situații financiare auditate pe ultimii trei ani.
- Compania trebuie să fie transparentă când pune la dispoziția investitorilor informații legate de structura de proprietate, litigii, aspecte fiscale, fapte ce pot duce la scăderea valorii și, în același timp, trebuie să adopte o abordare prudentă în ceea ce privește riscurile și estimările viitoare.
- În mod normal, companiile listate au un sistem robust de controale interne și de guvernanță corporativă în vigoare, cu scopul de a proteja investitorii. Dacă nu îndeplinești aceste criterii, Goldring te poate ajuta, oferindu-ți consultanță de specialitate.
- Un marketing de calitate și informații exacte transmise la timp pot asigura succesul ofertei. Pe lângă eforturile Goldring de a încheia oferta cu succes, ne bazăm și pe onestitatea și profesionalismul tău.
- Nu în ultimul rând, trebuie să ții cont de schimbările aduse de statutul de companie listată, având în vedere interesele tuturor acționarilor sau potențialilor investitori.
Ce să ai în vedere când demarezi o ofertă publică inițială (IPO)?
Oferta publică inițială este un procedeu complex, care oferă, însă, rezultate pe măsură. O pregătire insuficientă sau superficială poate să deraieze compania de pe un traseu pozitiv și să afecteze în mod negativ acționarii.
Evaluarea disponibilității companiei în prealabil este esențială în procesul de pregătire și poate dura între 3 – 12 de luni premergător listării, în funcție de fluxul de informații și de condițiile pieței . Aceasta facilitează procesul de implementare a măsurilor necesare. Starea pieței se schimbă constant, astfel că este necesar să ținem cont de ultimele trenduri și evoluții pentru oferta publică. Respectarea unui roadmap este un factor important pentru reușită. Istoricul financiar al unei companii, prezentat în prospect, este un alt factor important.
Chiar și cu o pregătire temeinică, calendarul unei ofertei poate suferi modificări sub influența factorilor externi, independenți de Goldring. Menținerea flexibilității și planificarea în caz de urgență pot atenua schimbările care pot surveni.
Povestea capitalului
Comunicarea aspectelor ce țin de direcția fondurilor atrase ridică probleme companiilor. Specificarea cu exactitate a intențiilor stă la baza succesului ofertei publice inițiale sau a unui plasament privat. Povestea capitalului conține motivele care vor determina o persoană să investească în companie. Aceasta trebuie să fie clară și convingătoare, având în vedere că, în prezent, există o gamă largă de oportunități de investiție. Evaluarea nu va fi maximizată dacă investitorii nu înțeleg care sunt motivele pentru care sunt atrase fondurile. Aceștia vor vrea să se asigure că modelul de business, perspectivele de viitor, creșterea pieței și utilizarea finanțării în urma ofertei publice inițiale sunt în corelație.
Pe lângă o prezentare a istoricului financiar, a stării financiare actuale și a strategiilor, povestea trebuie să conțină o prezentare a modelului actual de operare și a mediului competițional. Investitorii pot contesta viziunea conducerii asupra poziției companiei în sector. Tocmai de aceea, conducerea trebuie să pregătească o argumentare solidă și convingătoare pentru a-și susține punctul de vedere. Nu în ultimul rând, povestea capitalului trebuie să evidențieze perspective de viitor realizabile și strategice.
Un prospect care cere investitorilor să aibă încredere într-o creștere bruscă după oferta publică sau dacă aceștia adoptă o schimbare drastică în strategia abordată va determina investitorii să devină sceptici. Departamentul de marketing trebuie să fie conștient că abaterile de la țintele propuse duce la destabilizarea pe termen lung a credibilității companiei. Pe de altă parte, însă, atingerea obiectivelor propuse creează un mediu credibil, iar acționarii vor fi mulțumiți.
Odată povestea capitalului stabilită, compania trebuie să seteze indicatorii operaționali și de performanță. Aceștia vor ajuta compania să modeleze percepția investitorilor, prin prezentarea concretă a obiectivelor, a perspectivelor de viitor și a performanțelor realizate în general. Povestea trebuie să comunice într-un mod eficient investitorilor aspectele pozitive ale companiei. Aceste valori ar trebui să surprindă evoluția de la o perioadă la alta și să fie oferite în mod constant. Așadar, echipa de management trebuie să aleagă cu atenție ce informații oferă și cum le prezintă, pentru a asigura corectitudinea acestora atât înainte, cât și după oferta publică inițială.
Oferta publică inițială (IPO) din perspectiva managementului companiei
După cum menționam anterior, oferta publică inițială este un proces complex, însă personalul companiei care este bine pregătit poate face față cu brio. Cu toate acestea, pot apărea aspecte care să pună dificultăți chiar și celor mai bine pregătiți. Acest lucru se poate întâmpla în cazul companiilor mai noi, care au crescut într-o perioadă scurtă de timp, fapt pentru care apar reticențe când vine vorba de listarea pe piețele de capital, însă echipa Goldring este alături de managementul companiei tale pentru a se asigura că procesul se desfășoară fără proleme.
Mai nou, companiile care vor să se listeze caută să se alinieze cerințelor ESG (cerințele de mediu, sociale și guvernamentale), acest fapt fiind foarte important atât pentru participanții la piață, cât și pentru consultanți. Așadar, companiile au de beneficiat dacă sunt transparente în ceea ce privește alinierea la aceste cerințe.
Întreprinderile mici și mijlocii, în special cele tinere, inovative și cu proiecte îndrăznețe se confruntă cu probleme în ceea ce privește finanțarea. În ultimii ani, au fost lansate tot mai multe inițiative pentru a rezolva această problemă, precum piețele de capital destinate IMM-urilor (piața AeRO de la BVB) sau platforme de crowdfunding. Cu toate acestea, sistemul de finanțare nu a suferit mari modificări, fiind dominat încă de creditele bancare.
Când vine vorba de creditele bancare, procedurile pot fi întinse pe o perioadă lungă de timp și pot deveni complicate. Pe de altă parte, însă, piața de capital oferă o alternativă sustenabilă în ceea ce privește atragerea de fonduri atât acum, cât și pentru proiectele viitoare ale companiei tale.