Concurența este o manifestare omogenă a economiei de piață care are loc atunci când diferite companii oferă produse de mai bună calitate și/sau prețuri mai mici pentru a încuraja consumatorii să rămână clienți. Pentru o economie omogenă, inovativă și în continuă dezvoltare, existența pe piață a unui singur producător este aproape imposibilă.
Natura și intensitatea sau puterea concurenței au un impact semnificativ asupra performanței pieței, iar problema concurenței este de interes atât pentru consumatori cât si pentru producători și intermediari.
În lipsa concurenței orice firmă aflată pe piață ar putea să-și stabilească mult mai simplu un nivel ridicat al prețurilor.
Concurența poate fi clasificată în două categorii generale: concurența perfectă și concurența imperfectă.
Situația de pe piață în care condițiile necesare pentru concurența perfectă nu sunt satisfăcute reprezintă concurența imperfectă. Formele concurenței imperfecte sunt:
Monopol – situație în care pe piață există un singur vânzător al unui bun economic.
Oligopol – există un număr redus de vânzători ai unui bun economic.
Concurența monopolistă – pe piață există mai mulți vânzători de bunuri total diferite.
Monopson – situație în care există un singur cumpărător pentru un anumit bun și mulți vânzători pentru acel bun.
Oligopson – o formă a pieței, în cadrul căreia un număr mic de firme mari cumpără cea mai mare parte a unei anumite mărfi, marfă care este furnizată de mai mulți producători sau ofertanți.
< Vezi alți termeni bursieri
Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi zilnic informații cu privire la evenimentele care influențează piețele de capital, analize și articole de specialitate.
This will close in 0 seconds