Dacă până acum ai consultat câteva analize tehnice, cu siguranță ai întâlnit indicatorul numit “Medie Mobilă” (Moving Average). Folosirea acestui instrument este una dintre primele și cele mai eficiente metode de a identifica și profita de pe urma unui trend. Mediile mobile finisează datele prețurilor pentru a indica o direcție. Ele nu prezic direcția prețurilor, ci definesc direcția actuală și sunt considerate ca fiind un „indicator în întârziere” deoarece se bazează în întregime pe prețurile din trecut. În ciuda acestui fapt, mediile mobile ajută la filtrarea “zgomotului” (mișcările neregulate) din piață și reprezintă baza altor indicatori mai avansați.
Cel mai folosit tip de medie mobilă este SMA, Simple Moving Average (Media Mobilă Simplă) și este constituită din însumarea unui set de date și împărțirea la numărul de zile a perioadei examinate. Deși mediile mobile pot fi folosite pentru orice perioadă de timp, cele mai folosite intervale de către analiști sunt 200, 60, 50, 30, 20 și 10. După cum am menționat și mai sus, mediile mobile sunt un indicator în întârziere, iar în funcție de perioada de timp stabilită diferă și gradul de întârziere. Perioadele mai scurte de timp fiind mai sensibile la noile modificări ale prețului.
Cum se folosesc mediile mobile?
Cea mai ușoară metodă de a utiliza o medie mobilă este de a urmări evoluția actuală a prețului față de media mobilă. În cazul în care prețul se menține constant peste medie, avem în piață un trend ascendent, iar în caz contrar, dacă prețul rămâne sub media mobilă, în piață avem un trend descendent. Aceasta este cea mai simplă metodă de a folosi mediile mobile, însă există o limitare a acestei abordări, în cazul în care piața a reacționat la o anumită știre, prețul poate urca peste media mobilă dar după aceea să continue evoluția descendentă, oferind astfel un semnal fals.
Pentru a evita un astfel de scenariu, este recomandată utilizarea mai multor medii mobile, calculate pe diferite perioade de timp. Astfel, putem compara relația dintre mediile mobile, iar dacă media mobilă mai „rapidă” (calculată pe o perioadă mai scurtă) se află deasupra mediei mobile aflate în „întârziere” (perioadă mai lungă) putem identifica un trend ascendent.
De exemplu, în graficul de mai sus avem evoluția zilnică a acțiunilor OMV Petrom(SNP) din prima parte a anului 2019, unde trendul ascendent este evident. Pe grafic sunt afișate două medii mobile, una de 20 de zile (linia portocalie), iar a doua este o medie mobilă de 10 zile (linia albastră). În situația dată, vedem cum prețul trece în 3 cazuri sub linia portocalie, dar linia albastră reușește să se mențină deasupra, ceea ce indică o posibilă continuare a trendului, scenariu care ulterior este și confirmat.
Am precizat mai sus că folosind mediile mobile putem identifica o schimbare de direcție a trendului, oferind astfel un semnal bun de intrare pentru investitori. Și în acest caz conceptul este destul de simplu, dacă mediile mobile intersectează, ar putea semnala că trendul urmează să se schimbe în curând, fiind o oportunitate de achiziție.
În imaginea de mai sus avem din nou evoluția prețului acțiunilor SNP, de această dată în perioada 2018-2019, cu aceleași medii mobile ca și în exemplul precedent, unde pot fi observate două intersecții ale mediilor mobile, în primul caz vedem o trecere a mediei mobile de 10 sub cea de 20 de zile, moment în care este semnalată posibilitatea unei schimbări de trend, confirmată de trendul descendent din noiembrie 2018 până în ianuarie 2019. În al doilea caz, media mobilă de 10 zile trece din nou deasupra celei de 20 de zile indicând începutul unui tren pozitiv.
Un alt aspect important este faptul că mediile mobile pot acționa, de asemenea, ca suport sau rezistență. Într-un trend pozitiv, o medie mobilă de 50 de zile, 100 de zile sau 200 de zile poate acționa ca un nivel de suport. Acest lucru se datorează faptului că media acționează ca o podea (suport), astfel încât prețul să sară de la acesta. Într-un trend descendent, o medie mobilă poate acționa ca rezistență, ca un plafon, când prețul atinge nivelul indicatorului urmează o scurtă retragere.
În exemplul de mai sus avem ilustrată din nou evoluția prețului acțiunilor SNP, dar de această dată pe o perioadă de un an, cu o medie mobilă de 50. În imagine observăm cum prețul atinge zona marcată de linia portocalie în mai multe rânduri, dar nu străpunge zona de suport (excepție în luna mai reprezentată de ex-data pentru dividend) până la începutul lui 2020, unde trecerea sub nivelul de suport reprezintă o schimbare evidentă de trend.
Pe lângă Mediile Mobile Simple (Simple Moving Average), analiștii și investitorii mai folosesc două tipuri de medii mobile, EMA (Exponential Moving Average) și GMA (Geometric Moving Average). EMA este folosită în cazul în care datele mai recente sunt considerate mai importante decât cele din urmă, aceasta fiind mai sensibilă la ultimele modificări de prețuri și fiind în unele cazuri mai „rapidă” decât SMA. GMA este folosită aproape integral în analiza indicilor și reprezintă o medie mobilă simplă a modificărilor procentuale dintre două lumânări ale graficului. Deși fiecare tip de medie mobilă are propriile particularități, principiile de utilizarea ale acestora sunt aceleași.
Așadar, avantajele utilizării mediilor mobile trebuie cântărite împotriva dezavantajelor. Mediile mobile urmează trendul și sunt indicatori care vor fi întotdeauna cu un pas în urmă. Totuși, acest lucru nu este neapărat un aspect negativ. La urma urmei, trendul este prietenul tău și cel mai bine este să tranzacționezi în direcția acestuia, mediile mobile se asigură că un investitor este în conformitate cu direcția actuală a pieței. Mediile mobile fiind un indicator în „întârziere”, probabilitatea să vindeți la maxime și să cumpărați la minime este destul de redusă. Ca și în cazul celor mai multe instrumente de analiză tehnică, mediile mobile nu trebuie utilizate singure, ci împreună cu alte instrumente complementare.
Radu Cojoc,
Broker Goldring